Raid in Carinzia e visita al Porsche Museum Helmut Pfeifhofer - Gmünd

Agosto 2020

Museo Porsche Gmund

L'Austria conserva ancora qualcosa dello spirito Mittel-Europeo che permea la vita e le opere della famiglia Porsche ... a partire da Ferdinand, nato nell'impero austroungarico a Maffersdorf (Regno di Boemia, oggi Vratislavice nad Nisou ... Ferdinand fu cittadino cecoslovacco dal 1918 al 1934) e che continua tuttora.

Senza bisogno di addentrarsi nella storia piu' lontana del marchio, che abbiamo avuto modo di discutere in altri articoli (gli inizi con l'elettrica Lohner-Porsche; l'esperienza accumulata in Austro Daimler; l'epopea delle Mercedes-Benz SSK; gli scopiazzamenti con Ledwinka; i trionfi con la rivoluzionaria Auto Union da Grand Prix; le relazione pericolose con il regime nazista, etc), non bisogna dimenticare che la produzione che porta il nome del suo creatore ebbe inizio in un ameno villaggio della Carinzia: Gmünd.

Non potevamo quindi esimerci dal compiere uno dei nostri quasi rituali "pellegrinaggi" estivi che ci ha portato, a visitare il museo fondato negli anni '80 da un appassionato (Helmut Pfeifhofer), e tuttora un punto di riferimento fra le collezioni private accessibili al pubblico, non foss'altro per il luogo iconico nel quale e' situato, a pochi passi dal capannone dove le prime "356" in alluminio furono assemblate alla fine degli anni '40 del secolo scorso. Prima quindi che la produzione si spostasse a Stoccarda e che fosse adottato l'emblema che riprende la giumenta che fa bella mostra di se sullo stemma della citta' tedesca.

Il percorso attraverso le alpi, svolto in condizioni atmosferiche non sempre ottimali, ci ha anche portato sul circuito del Red Bull Racing (lo storico Zeltweg). Non potevano mancare anche una salita sulla Strada alpina del Grossglockner ed una fermata alla cittadina di Zell-am-See, un'altra delle sedi storiche della famiglia Porsche e teatro del famoso grand prix automobilistico sul ghiaccio.

La auto (rigorosamente Porsche, ovviamente) che abbiamo utilizzato in questo raid (circa 2500 km in tre giorni) sono state "Fiona" (1977 911 Carrera 3.0 coupe' Oak Green Metallic) e "Bellatrix" (1993 964 Turbo 3.6 "black on black"). Nessuna noia meccanica da segnalare (a parte il fusibile della ventilazione dell'abitacolo cotto sulla 3.0); consumi molto contenuti per la prima (circa 10,5 km/l di media) e naturalmente piu' alti per la seconda (cira 7.5 km/l) a pari velocita' (allegro andante).
La pioggia molto abbondante ci ha creato qualche problema di visibilita', mentre i pneumatici (Yokohama Advan Sport nuovi, montati per l'occasione sulla Turbo; Falken con un paio di stagioni sulle spalle per la 3.0) e le sospensioni hanno fatto un ottimo lavoro sull'asfalto bagnato ed anche sul fango che in molti punti aveva letteralmente invaso la sede stradale. L'autobloccante della Turbo ci ha fornito un margine di sicurezza ulteriore ma l'andatura prudente in quelle condizioni limite ha fatto si che la 3.0 non ne patisse troppo l'assenza.
Abbiamo trovato due gravissimi incidenti in Carinzia che ci hanno perdere tempo ... ragazzi, quando si va in auto (o in moto) per divertirsi senza farsi male occorre usare la testa oltre che il piede!

Torneremo sicuramente in futuro, in quanto vogliamo soffermarci con piu' attenzione su altre "chicche" nascoste della regione, come il Military Aviation Museum di Zeltweg, attualmente chiuso per manutenzione.


Qui di seguito una galleria fotografica

Visualizza questo post su Instagram

#redbullring #spielberg #zeltweg #steiermark #stiria #austria 🇦🇹 home of #redbullracing #aircooledporsche 1977 #porsche911carrera30 #boxerengine #oakgreenmetallic #alps #centraleurope #vintagedriving #driveinstyle😎 more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#bigshit on #motorway in #Austria 🇦🇹 yesterday ... lost one hour due to #caraccisent accident on A11 ... #drivesafe

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#redbullring #spielberg #zeltweg #steiermark #stiria #austria 🇦🇹 home of #redbullracing #aircooledporsche 1977 #porsche911carrera30 #boxerengine #oakgreenmetallic #alps #centraleurope #vintagedriving #driveinstyle😎 more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#dashcam #aircooledporsche911 #Austria 🇦🇹

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#dashcam #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche 1977 #porsche911carrera30 #boxerengine #oakgreenmetallic #alps #centraleurope #vintagedriving #driveinstyle😎 more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#redbullring #spielberg #zeltweg #steiermark #stiria #austria 🇦🇹 home of #redbullracing #aircooledporsche 1977 #porsche911carrera30 #boxerengine #oakgreenmetallic #alps #centraleurope #vintagedriving #driveinstyle😎 more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#engineporn🔧 #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

Keeping neat and tidy circuit breakers and relais is key in keeping old #aircooledporsche911 in perfect efficiency.

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#engineporn🔧here the famous "Fuhrmann" engine with 4 camshafts at #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#porsche911targa #porsche911typeG #aircooledporsche911 #fuchswheels #boxerengine

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#porsche964rsr In the #motorsport year 1993, the RSR was extremely successful - among other things, it won GT class victories in #LeMans, at the #Nürburgring and in #SpaFrancorchamps. In 1994 Porsche won ALL important GT races with the RSR. This vehicle is still used in international races and is still winning against much modern and powerful models. #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine  more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

1981 with the #Porsche924CarreraGTS (245 HP, 1984 cc, 4 cylinder Turbo, 1121 kg) #Porsche presented a car for the road as well as the race track. The GTS was 150 kg lighter than the 924 bonnet and doors were made of aluminum, the front bumper and flares were made of GRP. Only 50 built. #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

1951 #Porsche356 "split windshield" 40 hp, 1100 cc, 770 kg. The first series from Porsche that was made from sheet steel at #Reutter in #Stuttgart. The car could already be purchased as a coupé or convertible at the start of production. The first Porsche 356 from Stuttgart can be recognized by the two-part windshield made of Securit glass with a central web (from model year 1952. one-piece window, but with a bend in the middle "bend plate"). The car had a fullength seat for the driver and front passenger as standard, and individual seats were available on request. #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine  more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#porsche356 #Porsche35670years #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine  more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

2012 #porsche918 prototype rolls over the asphalt. The main focus of the test drives is the coordination of the individual components of the hybrid drive. Porsche's eco-sports car is powered by a 608 hp 4.6-liter V8 in combination with two electric motors on the front and rear axles. The driving performance of the 918 is accordingly impressive. #supercar #hypercar #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine  more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

Today is raining like hell ... better to stay safe in the #aircooledgarage #porschegarage

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

1948 #PORSCHE356 "ALU" ALUMINUM BODY 1,131 cc AIR-COOLED 4 cylinders #BOXERENGINE 40 HP / 4,000 RPM. FROM 1948-1950, 43 COUPE AND 8 CONVERTIBLE TYPE 356 WERE MANUFACTURED IN GMUND, ASSEMBLED FROM VW PARTS. THIS CAR IS ORIGINAL AND COMPLETE. ALSO THE ORIG. TYPE LICENSE IS STILL AVAILABLE. PURCHASE PRICE IN 1948 🇦🇹S 69,000 THIS WOODEN MODEL OF TYPE 356 WAS BUILT IN 1984 BASED ON THE 1946 ORIGINAL WHICH WAS LOST. THE ALUMINUM RAW PLATES FOR THE FIRST 356 PORSCHE (52 PIECES) BODY PARTS WERE HAMMERED ON a leather bag filled with sand put ON A WOODEN STOCK, ADJUSTED TO THE MODEL AND THEN WELDED. #porsche356 #Porsche35670years #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum #aircooledporsche #boxerengine  more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#2006 #porschecarreragt #porschecgt Remarks: The Carrera GT is a super sports car from #Porsche, which was manufactured in #Leipzig. The engine was originally supposed to start in a #LeMans prototype developed by Porsche almost ready for use at the 24 Hours of Le Mans. Test drives on the #Nordschleife of the #Nürburgring contributed significantly to the development of this sports car. The previous rally world champion #WalterRohrl was largely responsible for this, among other things he also carried out the chassis tuning drives with the #CarreraGT. The Porsche Carrera GT is the first production vehicle in which the chassis manufactured as a monocoque and the subframe are made entirely of carbon fiber reinforced plastic (CFRP). Because of the central engine, the rear of the Carrera GT is elongated and has two vents that are covered by perforated stainless steel sheets. The roof of the Carrera GT consists of two CFRP shells that can be stored in the trunk. The wheels are fastened with a central lock as in racing; the wheel nuts are colored red on the left and blue on the right to avoid confusion. 1270 built. #gmünd #karten #carinzia #carinthia 🇦🇹 #vaterland where all began #porsche #porschemuseum more to come soon on www.no-speedlimit.it

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#aircooledsummer #AircooledPorsche911 #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #blackonblack #whaletail #bigreds #cultcar #badboys #porsche911turbo45years #alps 🗻⛰🏔🏞🚡

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#aircooledsummer #AircooledPorsche911 #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #blackonblack #whaletail #bigreds #cultcar #badboys #porsche911turbo45years #alps 🗻⛰🏔🏞🚡

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#passomontecrocecarnico 🇮🇹 #PlöckenPass 🇦🇹 former border control #alps 🗻🏞 #aircooledsummer #AircooledPorsche911 #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #blackonblack #whaletail #bigreds #cultcar #badboys #porsche911turbo45years

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#aircooledsummer #AircooledPorsche911 #Bellatrix 🧙‍♀️ #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #bigreds #blackonblack #cultcar #badboys #porsche911turbo45years #grossglockner 🇦🇹 #alps 🗻⛰🏔🏞🚡 #nofilter📷 #nofilterneeded

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#aircooledsummer #AircooledPorsche911 #Bellatrix 🧙‍♀️ #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #bigreds #blackonblack #cultcar #badboys #porsche911turbo45years #grossglockner 🇦🇹 #alps 🗻⛰🏔🏞🚡 #nofilter📷 #nofilterneeded

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:

Visualizza questo post su Instagram

#aircooledsummer #AircooledPorsche911 #Bellatrix 🧙‍♀️ #porsche964turbo36 #speedlineforporsche #bigreds #blackonblack #cultcar #badboys #porsche911turbo45years #grossglockner 🇦🇹 #alps 🗻⛰🏔🏞🚡 #nofilter📷 #nofilterneeded

Un post condiviso da NoSpeedLimit.it (@nospeedlimit.it) in data:





"Volevamo scrivere qui un motto intelligente ma al momento non ci viene in mente nulla"

line